Poznaliśmy Listę TOP50 za rok 2021!

Duzi jeszcze więksi

RANKING

Lista TOP50

Pobierz pełną wersję Listy TOP50

10 maja 2022

Układ podium identyczny jak przed rokiem, ale przewaga Grupy Cichy-Zasada nad wiceliderem znacznie skromniejsza. Co poza tym? Na Liście aż mnoży się od stacji Toyoty, a siłę pokazują także dealerzy - mających za sobą dobry czasy - Kii i Hyundaia.

100 firm i grup dealerskich, które sprzedały w 2019 roku ponad 340 tys. nowych aut

Całodniowa konferencja skoncentrowana na szukaniu odpowiedzi na temat przyszłości rynku dealerskiego

Premierowe ogłoszenie Listy TOP50 2019: „na żywo” podczas uroczystej wieczornej gali

Wystąpienie gościa specjalnego prof. Marka Belki – Premiera RP, Ministra Finansów, prezesa Narodowego Banku Polskiego

Od momentu pierwszej publikacji Lista TOP50 zawsze była wyznacznikiem tego, jak radzą sobie w poszczególnych latach najwięksi rynku dealerskiego. I niby tak samo jest i tym razem, ale wyniki za rok 2021 bardziej niż kiedykolwiek podkreślają znaczenie posiadanych autoryzacji. Bo jak inaczej wyjaśnić dobre, a nawet bardzo dobre wyniki dealerów związanych z Toyotą, BMW, Kią czy Hyundaiem oraz, analogicznie, zdecydowanie gorsze rezultaty przedstawicieli Volkswagena i Stellantisa? Pierwsze symptomy uzależnienia wolumenów sprzedażowych od marki widzieliśmy zresztą już przed rokiem – w podażowym roku 2021 r. ta tendencja zdaje się jednak przybierać na sile.

A skoro mowa o trendach, trzeba również wspomnieć o dalszym, jakkolwiek skromnym, wzroście konsolidacji wśród dealerskiej pięćdziesiątki. Liderzy branży motoryzacyjnej ponownie okazali się odporniejsi na zawirowania związane z pandemią i niedoborem półprzewodników, co przełożyło się na dalszą koncentrację rynku: sprzedaż nowych samochodów TOP50 zwiększyła się o 7,9 proc., do 259 783 szt., a to wynik o 1,2 pkt. proc. lepszy niż ogólnopolska średnia. W rezultacie wskaźnik konsolidacji urósł do 49,9 proc. (+0,58 pkt. proc., bez uwzględniania salonów producenckich) i już wkrótce prawdopodobnie przekroczy połowę. Tu jednak mała niespodzianka, bo jeżeli do najnowszego zestawienia doliczymy punkty związane z centralą importerską, to okaże się, że współczynnik konsolidacji minimalnie spadł – ze wspomnianych 53,24 proc. do 52,92 proc.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że firmy z dealerskiej elity, sprzedając już niemal co drugi nowy samochód, odpowiadają jedynie za 41 proc. wszystkich autoryzacji. Wnioski mogłyby wydawać się oczywiste – salony z topu działają bardziej efektywnie i w rezultacie sprzedają więcej

W tej zapewne będą uczestniczyć numery 2 i 3 polskiej branży, czyli kolejno Grupa PGD oraz Grupa Plichta. Przed rokiem zastanawialiśmy się, czy dealer z Pomorza wykorzysta słabszy moment rywala, aby zaatakować pozycję wicelidera, ale holding PGD odrobił część strat z 2020 r., umacniając się na drugiej lokacie, a do tego całkiem niedawno uruchomił stacje Forda i Mitsubishi we Wrocławiu oraz kolejnego Hyundaia w Krakowie. Ewentualna zamiana miejsc? Najwcześniej za rok, czego zresztą nie można zupełnie wykluczyć, bo trudno na ten moment znaleźć firmę, która działałaby z równie dużym rozmachem jak Grupa Plichta. Pod koniec 2021 r. dobiegł końca pierwszy etap ogromnej inwestycji w gdańskiej Letnicy. W okolicach Areny Gdańsk powstało motoryzacyjne miasteczko obejmujące m.in. nowe obiekty Audi, Skody i Cupry, a w biznesowej części aglomeracji dealer otworzył showroom związany z niemiecką marką premium. Jakby tego było mało, ostatnimi czasy grupa poszerzyła markowe portfolio o Jaguara i Land Rovera, oferując auta obu brandów w placówce British Auto w Bydgoszczy.

Na laurach nie spoczęli również dealerzy spoza podium – tym razem wyższość Grupy Bemo musiał uznać Emil Frey Polska, ale obie firmy mogą zaliczyć rok do udanych. Dzięki zakupowi obiektu Forda w Jelonku Bemo stało się jedynym przedstawicielem amerykańskiej marki w aglomeracji poznańskiej, a kilka miesięcy później ofertę salonu wzbogaciła autoryzacja Hyundaia. W podwarszawskich Jankach działa już z kolei nowy punkt sprzedażowo-serwisowy Mercedesa – MB Motors Janki, należący do szwajcarskiego giganta.

To niejedyne zmiany w czołówce rankingu, bo o znakomitym wyniku może mówić Grupa Cygan. Już przed rokiem dealer Toyoty i Lexusa z Warszawy wskoczył do pierwszej dziesiątki, przechodząc przez pandemię niemal suchą stopą. W 2021 r. firma nie spuściła nogi z gazu, notując ponad 30-proc. Wzrost sprzedaży, co zaowocowało 7. miejscem na Liście. Tak duży awans nie jest przy tym efektem ekspansji, bo firma utrzymała dotychczasowy stan posiadania, niewątpliwie stanowi natomiast dowód siły japońskiej marki – jeden z wielu w tegorocznym zestawieniu. Wchodząc po kolejnych szczeblach, reprezentant Toyoty wyprzedził grupę Carservis, Grupę Lellek oraz Grupę Krotoski, która w TOP10 zanotowała najwyższy spadek (nieco ponad 6 proc.). Ale i tu należy się kilka słów wyjaśnienia, bo rok wcześniej przedstawiciel Volkswagena jako jedyny wśród czołowej dziesiątki utrzymał się na plusie – nie musiał więc martwić się odrabianiem strat.

Debiut niejedyny, bo po raz pierwszy w czołowej pięćdziesiątce zestawienia witamy również Toyotę Auto Kamiński, dealera z Wrocławia i Konina, który wskoczył na 47. pozycję, oraz Grupę Jaworski (43. miejsce) zajmującą się sprzedażą marek BMW i Toyota. Przed rokiem firma z województwa kujawsko-pomorskiego występowała pod brandem Jaworski Auto, który uwzględniał wyłącznie toyotową część biznesu. Rzutem na taśmę do TOP50 wskoczyła Grupa Auto Fus, zaliczając przy okazji drugi najwyższy wskaźnik wzrostu w całej „pięćdziesiątce”. Nową-starą twarzą na Liście jest natomiast Toyota Bielany, która

Rok temu to właśnie dealerzy oferujący marki niemieckiego koncernu wystąpili w najliczniejszym gronie. Volkswagen i Skoda zajęły wówczas pierwsze dwa miejsca, silną reprezentację wystawił również SEAT. Dwanaście miesięcy później VW Group znajduje się w głębokiej defensywie, a przodownictwo w tym wyścigu objęła, jakżeby inaczej, Toyota. Na Liście TOP50 japońskiego producenta reprezentuje aż 16 firm, co oznacza… podwojenie dorobku sprzed dwóch lat. Dalej mamy Skodę (14 autoryzacji), Volkswagena i Hyundaia, a piątkę zamykają zaś ex aequo Fiat z SEAT-em (po 10 dealerów). O pewnym „niedoreprezentowaniu” możemy natomiast mówić w przypadku Kii – tylko sześciu dealerów z naszego zestawienia zajmuje się sprzedażą nowych aut koreańskiej marki. Niewielu, jeśli weźmiemy pod uwagę, że przeciętna firma z TOP50 posiada niemal 11 autoryzacji sprzedażowych (przy czym każdą umowę, nawet tej samej marki, liczymy tu odrębnie).

Przed rokiem liderem wydajności w przeliczeniu na tak liczony „salon” był Gall-ICM. Dealer z Wrocławia w swoim jedynym obiekcie Skody sprzedał wówczas prawie 2700 aut. W najnowszej edycji rankingu firma nie zdołała utrzymać miejsca w „czubie”, ale godnym zastępstwem okazała się wymieniona wcześniej Toyota Bielany, notując wolumen tylko o włos niższy od swojego poprzednika – z obiektu przy Klaudyny 1 w 2021 r. wyjechały dokładnie 2632 samochody. Srebrny medal w tej konkurencji przypadł – już wieloobiektowej – Toyocie Dobrygowski (1,9 tys. aut), a brązowy – Grupie Cygan, także z kilkoma oddziałami (1,6 tys. aut).

A jak się mają sprawy poza „pięćdziesiątką”? Dość powiedzieć, że wśród firm z miejsc 51-75 lokatę z zeszłego roku zachował… tylko jeden sprzedawca. Nie brakowało znaczących spadków, nie zabrakło też spektakularnych wzrostów. Rekordzista – Euro-Car z Gdyni za jednym zamachem awansował o 26 oczek. W 2021 r. przedstawiciel Forda poszerzył ofertę sprzedaży o autoryzacje Jeepa, Fiata oraz Alfy Romeo, a już w kwietniu tego samego roku firma otworzyła przy ul. Morskiej w Trójmieście obiekt obsługujący nowe marki. Na efekty nie trzeba było długo czekać – w ciągu roku Euro-Car zwiększył sprzedaż niemal o 60 proc. Jeszcze lepszym rezultatem może pochwalić się Domcar, chociaż w tym wypadku 62-proc. skok zagwarantował przedsiębiorcy wywodzącemu się z Konina awans o „jedynie” 25 pozycji.

Mniej Skody i Volkswagena

Aktywnie na zapleczu

Obserwuj nas na:

Pobierz Listę TOP50

Dominuje zieleń

Ubiegłoroczna lista była zresztą pod tym względem zupełnie wyjątkowa, bo i nie zdarzyło się do tej pory, żeby cały dealerski top niemal solidarnie zakończył zmagania na „czerwono”, czytaj: spadkiem sprzedaży. I chociaż czas pokazał, że covidowy rok 2020 nie był jednorazowym ewenementem, a dopiero początkiem dłuższej serii, której zakończenie trudno przewidzieć, to wygląda na to, że po

Głównymi pretendentami do walki o Top 10 w następnych latach będą niemal na pewno dealerzy Toyoty na czele z obecnym numerem 11, czyli Grupą Romanowski, która w 2020 r. zaimponowała najwyższym na Liście, 17-proc. wzrostem. Już wtedy spodziewaliśmy się, że miniony rok dealer skończy kilka oczek wyżej za sprawą nowego obiektu przy popularnej Zakopiance i nie zawiedliśmy się – w 2021 r. firma zwiększyła wolumen sprzedaży o imponujące 43,9 proc.! Znowu najwięcej? Nie tym razem – tak dobry wynik nie wystarczył przedstawicielowi Toyoty nawet do zajęcia lokaty na podium, a jeśli wliczymy firmy z zaplecza rankingu (miejsca 51-75) – rezultat Grupy Romanowski jest dopiero siódmy. Oprócz Grupy Sabaj (+54,61 proc.), Toyoty Bielany (+45,66 proc.) i firmy Auto Fus Group (+46,1 proc.) lepszym wskaźnikiem mogły pochwalić się ponadto Toyota Radość (+44,98 proc.) oraz dwóch wielomarkowych dealerów – Domcar (+62,31 proc.) i Euro-Car (+58,17 proc.). Chwila uwagi należy się zwłaszcza tegorocznemu liderowi dynamiki wzrostu – rekordowy wzrost warszawsko-łódzkiej Toyoty oznacza bowiem najwyższy awans w zestawieniu TOP50, aż o 20 (!) pozycji, a przy tym stanowi niezwykle udany debiut firmy w „elicie”.

Kryzys sprzyja większym

TOP10 po staremu

Zadecydowała dostępność

aut na punkt od konkurencji z dołu. W dużej mierze rzeczywiście tak jest, bo podczas gdy branżowa średnia oscyluje wokół 377 aut na autoryzację, „duzi” dobijają już powoli do „pięćsetki”. Jest jedno ale – jeśli ograniczymy się wyłącznie do pierwszej dziesiątki polskiego rynku, okaże się, że przeciętny wynik w tym zestawieniu to około 451 aut na autoryzację. Czyli nadal sporo, ale jednak wyraźnie mniej. Skąd więc tak okazały rezultat? Głównie za sprawą dealerów, którzy w swoim portfolio mają Toyotę. W tej grupie średnia przebiła bowiem barierę… tysiąca, osiągając poziom 1051 szt., co pozwoliło „toyotowcom” kontynuować dobrą passę z 2020 r., kiedy jako jedyni notowali wzrosty względem poprzednich edycji rankingu.

po nieco słabszym okresie,kiedy prawie wypadła z „setki”, zaczęła w ekspresowym tempie odrabiać straty. Rok temu warszawski dealer awansował o 39 oczek, teraz poprawił rezultat o kolejne 13 miejsc.

Niewielki spadek nie przeszkodził firmie należącej do Mirosława Cichego i Sobiesława Zasady w utrzymaniu pierwszego miejsca, chociaż topniejąca przewaga nad grupą pościgową zapowiada w nadchodzących latach zażartą walkę o miano największego.

trudnym okresie początku pandemii większość dealerów zdołała „wrócić do siebie”. Wynik pod kreską zanotowało 15 z 50 uczestników rankingu, ale co ciekawe w tym gronie znalazło się aż czterech przedstawicieli czołowej dziesiątki, nie wyłączając lidera rankingu sprzed roku – Grupy Cichy-Zasada | Sobiesław Zasada Automotive, która zakończyła rok z wynikiem 20 583 sprzedanych aut, o 3,2 proc. niższym niż przed rokiem. Niewielki spadek nie przeszkodził firmie należącej do Mirosława Cichego i Sobiesława Zasady w utrzymaniu pierwszego miejsca, chociaż topniejąca przewaga nad grupą pościgową zapowiada w nadchodzących latach zażartą walkę o miano największego.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że firmy z dealerskiej elity, sprzedając już niemal co drugi nowy samochód, odpowiadają jedynie za 41 proc. wszystkich autoryzacji. Wnioski mogłyby wydawać się oczywiste – salony z topu działają bardziej efektywnie i w rezultacie sprzedają więcej aut na punkt od konkurencji z dołu. W dużej mierze rzeczywiście tak jest, bo podczas gdy branżowa średnia oscyluje wokół 377 aut na autoryzację, „duzi” dobijają już powoli do „pięćsetki”. Jest jedno ale – jeśli ograniczymy się wyłącznie do pierwszej dziesiątki polskiego rynku, okaże się, że przeciętny wynik w tym zestawieniu to około 451 aut na autoryzację. Czyli nadal sporo, ale jednak wyraźnie mniej. Skąd więc tak okazały rezultat? Głównie za sprawą dealerów, którzy w swoim portfolio mają Toyotę. W tej grupie średnia przebiła bowiem barierę… tysiąca, osiągając poziom 1051 szt., co pozwoliło „toyotowcom” kontynuować dobrą passę z 2020 r., kiedy jako jedyni notowali wzrosty względem poprzednich edycji rankingu.


Ubiegłoroczna lista była zresztą pod tym względem zupełnie wyjątkowa, bo i nie zdarzyło się do tej pory, żeby cały dealerski top niemal solidarnie zakończył zmagania na „czerwono”, czytaj: spadkiem sprzedaży. I chociaż czas pokazał, że covidowy rok 2020 nie był jednorazowym ewenementem, a dopiero początkiem dłuższej serii, której zakończenie trudno przewidzieć, to wygląda na to, że po trudnym okresie początku pandemii większość dealerów zdołała „wrócić do siebie”. Wynik pod kreską zanotowało 15 z 50 uczestników rankingu, ale co ciekawe w tym gronie znalazło się aż czterech przedstawicieli czołowej dziesiątki, nie wyłączając lidera rankingu sprzed roku – Grupy Cichy-Zasada | Sobiesław Zasada Automotive, która zakończyła rok z wynikiem 20 583 sprzedanych aut, o 3,2 proc. niższym niż przed rokiem. Niewielki spadek nie przeszkodził firmie należącej do Mirosława Cichego i Sobiesława Zasady w utrzymaniu pierwszego miejsca, chociaż topniejąca przewaga nad grupą pościgową zapowiada w nadchodzących latach zażartą walkę o miano największego.


Debiut niejedyny, bo po raz pierwszy w czołowej pięćdziesiątce zestawienia witamy również Toyotę Auto Kamiński, dealera z Wrocławia i Konina, który wskoczył na 47. pozycję, oraz Grupę Jaworski (43. miejsce) zajmującą się sprzedażą marek BMW i Toyota. Przed rokiem firma z województwa kujawsko-pomorskiego występowała pod brandem Jaworski Auto, który uwzględniał wyłącznie toyotową część biznesu. Rzutem na taśmę do TOP50 wskoczyła Grupa Auto Fus, zaliczając przy okazji drugi najwyższy wskaźnik wzrostu w całej „pięćdziesiątce”. Nową-starą twarzą na Liście jest natomiast Toyota Bielany, która po nieco słabszym okresie,kiedy prawie wypadła z „setki”, zaczęła w ekspresowym tempie odrabiać straty. Rok temu warszawski dealer awansował o 39 oczek, teraz poprawił rezultat o kolejne 13 miejsc.


Więcej o Liście TOP50 (oraz o firmach z miejsc 51-75) w najnowszym wydaniu miesięcznika „Dealer”

Administratorem danych osobowych jest Dealer Consulting Group Konieczny i Wspólnicy sp.j. (wydawca „Miesięcznika Dealer”) z siedzibą w Warszawie (ul. Zagłoby 18/31 02-495 Warszawa). Z administratorem można się skontaktować poprzez adres email redakcja@miesiecznikdealer.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora.

Jesteś zainteresowany rozszerzoną listą?
Zostaw poniżej swój kontakt, a odezwiemy się mailowo.

SPONSORZY ZŁOCI

PATRONI OGŁOSZENIA LISTY SAMOCHODÓW NOWYCH

PATRONI OGŁOSZENIA LISTY SAMOCHODÓW NOWYCH

PATRON OGŁOSZENIA LISTY SAMOCHODÓW UŻYWANYCH

SPONSORZY SREBRNI

SPONSOR

Obserwuj nas na:

ul. Komitetu Obrony Robotników 56

02-146 Warszawa

Tel. 22 243 63 86
redakcja@miesiecznikdealer.pl